"Kematian Salima seolah-olah menguburkan sama hidupku. Tak kusangka, ajalnya juga melahirkan cinta teragungku pada tinggalannya. Namun semuanya berakhir dalam bauran ironi..sayu dan gembira." ~ Sa'adah

TUNJANG SA'ADAH's Fan Box

Sunday, November 15, 2009

ulasan oleh Iskay & Sideworld

REF: FACEBOOK-FANPAGE

oleh Iskay


TUNJANG SA'ADAH @ TV3 [Cerekarama], Sabtu 14 November 2009, 10.00 malam

Lakonan yang baik dan berkesan dari Norman Hakim sebagai Pelakon Lelaki Pemegang Watak Utama dalam telefilem ini.

Calon yang berkelayakan untuk Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik kategori Drama TV.

Lakonan yang kurang bernyawa dari Rozita Che Wan. Watak yang sebegini berat dan mendalam bukan makanan yang sesuai untuknya; sekurang-kurangnya buat masa ini.

Lakonan Norlia Ghani ringkas namun tepat cara penyampaiannya [pelakon berpengalaman, kan?]. Sisi Norlia Ghani yang lebih serius terserlah dengan berkesan dan meyakinkan.

Pati cerita yang bagus. Subjek cerita yang menarik tentang peranan, fungsi dan cabaran seorang pembantu rumah yang di'up-grade' kepada seorang suri rumah. Namun seandainya penceritaan telefilem ini lebih telus dan jelas, maksud dan mesej yang hendak disampaikan mungkin akan menjadi lebih berbekas di hati penonton.

Jalan cerita dan penceritaannya agak semak dan kurang konsisten dari segi fokus subjek cerita namun tidak tergelincir banyak dari landasan pati cerita.

Motif cerita pula agak kabur dan kurang terurai dengan berkesan akan tetapi rumusan di akhir cerita sedikit menerangi kekaburan ini.

Skrip atau kata bual yang baik, bijak dan menarik. Suatu usaha yang segar dan mencabar pemikiran penonton drama Melayu tempatan.

Banyak sudut visual yang tepat dan menarik. Penataan gambar yang teliti dan terpuji.

Arahan yang kemas bergaya.

Produksi yang berjaya. Walaupun masih belum di tahap sempurna.

Adakalanya masa mungkin membataskan daya usaha.

November 14, 2009 at 12:43pm


oleh Sideworld

Tunjang Sa'adah ~ sabtu, 14 nov 2009. cerekarama 10.mm p.m @ tv3.

Tahniah kepada ajam hashim atas kejayaan yang pertama melunis skrip walaupun ada beberapa kekurangan dari segi jalan cerita dan kekuatan watak.
drama tunjang saadah ini mampu memainkan emosi penonton dengan lebih mendalam sekiranya plot dalam tunjang saadah diperjelaskan dan banyak menyentuh nilai perasaan.

walaupun TS ini menceritakan tentang kesedihan suami terhadap is3 nya tetapi, ia tidak begitu menyentuh perasaan penonton dan bagi saya sebagai penontoh tak rasa ia sampai kecuali babak norman di kubur waktu malam, tayangan imbas kembali tentang majlis perkahwinan norman dan arwah kurang berkesan kerana mereka mempunyai anak rasa lebih baik sekiranya ia mengimbas tentang kegembiraan mereka sekeluarga bersama (norman + arwah + alif) ketika arwah masih hidup..mungkin ia lebih berkesan untuk mengheret penonton kedalam emosi TS.

secara ringkasnya,selepas dan semasa menonton tunjang saadah banyak persoalan yang bermain di fikiran dan ini beberapan komen tentang TS, dimana saya letakkan situasi saya sebagai penonton :
1. persoalan dimana emak tajuddin tu tinggal sebenarnya? kejab ada kejap tak da, tak tahu dan tak jelas sama ada emak dia datang melawat atau tinggal berdekatan atau apa..
2. kenapa alif tak tanya pasal arwah emak dia? kan dia kecil lagi baru tadika, xkan x rindu arwah mak dia.. atau mak dia masa hidup terlalu sibuk sampai xda masa dengan anak sampai anak dia tak tanya pasal mak dia, kecuali 1 soalan masa dia tanyakan saadah takkan tinggalkan dia......
p/s: cerita lebih menyentuh hati jika, alif selalu bertanyakan norman tentang mama,dan dari situ membuatkan norman lebih sedih dan asyik terfikirkan arwah..(lebih releven kot)
3. lawanya orang gaji...
4. kenapa masa si hajar tu masuk rumah, saadah dan abg dia tu wat pe tepacak kat luar rumah, saadah napa x ikut je hajar lari masuk kerumah tu...cm tak logik sebab benda tu takkan berlaku dalam 2,3 minit..
5.apa terjadi pada kandungan saadah

November 15, 2009 at 5:34am

No comments: