"Kematian Salima seolah-olah menguburkan sama hidupku. Tak kusangka, ajalnya juga melahirkan cinta teragungku pada tinggalannya. Namun semuanya berakhir dalam bauran ironi..sayu dan gembira." ~ Sa'adah

TUNJANG SA'ADAH's Fan Box

Thursday, November 26, 2009

ulasan oleh razor

REF: esoklusa.blogspot.com

tunjang sa'adah

lambat giler aku nak update. kalau tak buat ni memang aku nak kena pukul dengan tukul besi ngan ajami. dua minggu lepas dapat sms dari ajami. eleh, kalau takde sms tu, aku memang perasan yang penulis skrip nama ajami hashim tulisan kaler pink besau2 kat skrin. hehe. pis yaw!

mula2 aku nengok nama ajami as scriptwriter, terus aku lari2 cari hp. dah budget dah musti ajami sms punya. nasib aku takde kredit nak reply. kalau tak, mesti ajami bangga ada kawan macam aku. haha. so, dengan muka tak malu aku buat review ala2 family man yang selalu tengok cerekarama.

kena tegur dulu.
1- rozita che wan memang terlalu cantik dan menggoda untuk jadi orang gaji.
2-aku yang terkeliru atau aku yang tak tumpu perhatian-mama norlia tu mak norman hakim ke mak mertua? kejap ada kejap takde kat umah besau tu..

kena puji la pulak.
1-watak irma memang bersahaja. peguam yang cun dan sempoi.
2-takde cliche mcm kita selalu tengok-mungkin ni karya pertama dan kompom la ajami buat sehabis baik. tapi masih ada lubang sana sini. orang dalam industri mungkin lagi paham. cuma cerita yang di ceritakan semula oleh irma tu agak mengejutkan pasal plan norman hakim. rasanya tak pernah berlaku dalam cerekarama cerita penghujung jadi macam tu. tapi part ending main tulis2 tu tak berapa nak gemarlah. memang syarat slot cerekarama panjang tu je kan? apa boleh buat. mana2 yang terlebih kenalah taip cerita kasi paste kat skrin tv...untuk watak abang dan kakak ipar rozita che wan pun ok. isu pun ok. org melayu mmg tak lari ngan isu tanah2 ni. tapi tak terpk pulak ajami boleh pk nak angkat watak orang gaji. rasanya kalau ambik dian sastrowadoyo pun ok gak kan mi? ye lah, org kita kan pakai orang gaji dari indon. hehe. eh orang gaji pulak. pembantu rumah!

sinop dari kaca mata razor:
kisah pembantu rumah orang kita yang cun nampaknya perlu tamat setelah kematian isteri tuannya. walaupun berat hati untuk meninggalkan anak yang di asuh (mana dapat walkie talkie tu ha? memang cun la idea tu. akhirnya benda tu alah jugak yang menyebabkan norman hakim terjatuh). si pembantu rumah itu akhirnya pulang juga ke kampung halaman. ada konflik antara ketamakan isteri dan suami yang ngok tidak sedikit pun menjejaskan emosi si gadis tabah. nak di jadikan cerita oleh kerana mama norlia ni berkenan sangat dengan rcw, norman pun kahwinlah dengan rcw. norman yang memang dah nak tak nak tu kat rcw di jadikan satu scene bertemu buku dengan ruas (anak duk kat luar pagar, rcw kat dapur duk bergayut kat tepon, masakan dah hangus, ari jadi norman lak tu, bercakap dalam tepon pasal pujuk2 suami dia nak pinjam duit). ending dia? korang dah tengok.

syabas ajami!

p/s: tahu tak kebanyakan orang bila tengok cite best diorang akan cakap, "korang tengok tak citer xyz belakon semalam? best kan?" tak pasal2 pelakon dulu yang kena puji. padahal ajami yang duk bersengkang mata. err...bila nak belanja makan? kalau makan2 kat umah kak nurul macam ari tu pun ok apa? hehe.

No comments: