"Kematian Salima seolah-olah menguburkan sama hidupku. Tak kusangka, ajalnya juga melahirkan cinta teragungku pada tinggalannya. Namun semuanya berakhir dalam bauran ironi..sayu dan gembira." ~ Sa'adah

TUNJANG SA'ADAH's Fan Box

Sunday, November 15, 2009

ulasan oleh Sunflower

REF: hanyaakukekasihmu.blogspot.com

Cerita cerekarama malam nie yang aku tonton seorang diri. Agak sedih jugak cerita ini. Aku suka watak yang dibawa oleh Rozita Che Wan tue. Senang cakap aku memang suka lah pelakon nie. Kenapa? Dia sangat cantik bagi aku, muke dia bersih. Emm yea… mungkin sebab mekap. Tapi bagi aku kalau dia tak bersolek pun dia tetap cantik. Body dia tak payah cakap lah solid beb… Aku nak body macam dia satu hari nanti. Insyaallah… Berbalik pada cerita tadi ekk, cerita nya agak sedey. Dia berkahwin dengan majikannya yang baru sahaja kematian isteri tersayang. Perkahwinan majikan dan Sa’adah adalah demi seorang anak kecil yang bernama Aliff. Hanya Sa’adah yang pandai menjaga Aliff dan segala urusan rumah dia pandai buat. Dah lah cantik, pandai pulak uruskan rumah dan suami. Emmm… Bagi Sa’adah, suami adalah segalanya tapi tak sangka pulak niat disebalik hati suaminya. Suami beliau hanya menganggap beliau penjaga kepada anak dan ibu beliau sahaja. Lelaki kan~~~ no komen lah kan, mungkin kerana suami beliau terlalu sayangkan wife dia yang pertama sehingga sanggup perpakat dengan ‘beloved agent insurance’ dia nak lari ke oversea dengan duit insurance wife yang pertama. Siapa ‘beloved agent insurance’? ha nak tau siapa dia, watak tersebut dia bawa oleh Irma. Alah awek si Nabil tue. Dalam cerita ni, Irma pun cantik jugak. Kelakar pun ada si Irma dalam cerita ni, tapi dia baik pada penghujung cerita nie. Si Irma ni lah yang menjadi pasangan kepada si suami yang dilakonkan oleh Norman Hakim untuk lari ke oversea dan meninggalkan segala tanggungjawab kepada si Sa’adah untuk menjaga anak dan juga mak dia. Dalam cerita ni jugak ada kakak ipar yang sangat jahat pada aku. Nak duit duit duit$$$$$$$$ dah lah semua harta Sa’adah dia dah suro laki dia amik iaitu abang along kepada Sa’adah. Aku tak pasti siapa yang melakonkan watak tersebut…. Kakak ipar Sa’adah jugak lah yang telah membunuh laki Sa’adah dengan mematikan suis oksigen beliau setelah koma akibat jatuh terpijak ‘walkie talkie’ si Aliff. Dan ketika itu lah si Irma menceritakan segalanya kepada Sa’adah yang hakikatnya si Norman tue dah jatuh cinta dengan Sa’adah dan sukar untuk terima hakikat. Apa yang sedih bagi aku dalam cerita nie satu jer “susah kalau otak orang gaji nie, tak reti nak hormat barang orang lain”. Itulah ayat yang diucapkan oleh Norman dalam cerita ini, kalau aku dah lama rasanya tersentap jantung di hati. Ini semua terjadi sebab si Norman tue ingat Sa’adah tue pakai kain batik milik arwah isteri dia, sedangkan kain batik tue Sa’adah beli sendiri. Manusia… Manusia… Kadang-kadang kalau kita sayang sangat kat seseorang tue pun payah kan? Apa pengajaran yang boley di ambil dari cerita ini ialah sayang seseorang itu dengan berpada-pada dan jika orang yang kita tue dah pergi meninggalkan kita dan di saat itu kita rindukan dia adalah lebih baik jika kita bacakan surah Yassin dan surah Al-Fatihah untuk dia. Aminnn...

No comments: